Polski drób wciąż wysoko – Polska wciąż jest najwiÄ™kszym eksporterem produktów drobiowych na terenie UE z rosnÄ…cym potencjaÅ‚em na pozostaÅ‚ych rynkach, w tym azjatyckim i afrykaÅ„skim – podsumowuje Wojciech Kapusta, kierownik dziaÅ‚u drobiu De Heus. – Jak wynika z danych MRiRW w okresie I-IX 2017 r. z Polski wyeksportowano 818,8 tys. ton miÄ™sa i podrobów drobiowych, czyli o 10 proc. wiÄ™cej r/r. Warto jednak zauważyć, że w analogicznym okresie 2016 r. wzrost ten byÅ‚ o 7 proc. wiÄ™kszy – komentuje Magdalena Kowalewska, analityk rynków rolnych Banku BGÅ» BNP Paribas S.A.
– Eksport jest bardzo ważnym czynnikiem ksztaÅ‚towania siÄ™ cen na rynku krajowym, jednak nadal wiÄ™kszość, bo okoÅ‚o 60 proc., produkowanego w Polsce miÄ™sa drobiowego przeznaczana jest do konsumpcji krajowej, a ta wzrasta. Jeszcze w 2013 r. przeciÄ™tne spożycie miÄ™sa drobiowego w naszym kraju wynosiÅ‚o 26,5 kg/os., natomiast w 2017 r. byÅ‚o to już okoÅ‚o 30 kg/os. (IERiGÅ») – dodaje.
Polacy z roku na rok zjadają coraz więcej drobiu
WedÅ‚ug badaÅ„ konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie firmy De Heus, ponad poÅ‚owa respondentów najczęściej je drób, a co trzeci – wieprzowinÄ™. Prawie co dziesiÄ…ty ankietowany najczęściej je ryby, a jedynie 6 proc. – woÅ‚owinÄ™. MiÄ™so drobiowe to także główny skÅ‚adnik diety osób mÅ‚odych, do 24 r.ż. siÄ™ga po nie 65 proc. ankietowanych.
– W 2017 r. przeciÄ™tna relacja cen skupu kurczÄ…t brojlerów do cen trzody chlewnej wyniosÅ‚a 0,64, wobec 0,70 w 2016 r., co oznacza, że Å›rednio miÄ™so drobiowe potaniaÅ‚o w stosunku do miÄ™sa wieprzowego o blisko 9 proc. Taka sytuacja sprzyjaÅ‚a wzrostowi konsumpcji krajowej. Jak wynika z szacunków IERiGÅ» bilansowe spożycie miÄ™sa drobiowego w 2017 r. wyniosÅ‚o 30,0 kg/mieszkaÅ„ca i byÅ‚o o 0,8 kg wiÄ™ksze w porównaniu z 2016 r. – mówi Kowalewska.
Co czeka drobiarzy w roku 2018?
– Oczekujemy, że w 2018 r. sektor drobiarski w Polsce nadal bÄ™dzie siÄ™ rozwijaÅ‚, jednak w mniej dynamicznym tempie, niż miaÅ‚o to miejsce w ciÄ…gu ostatnich 5 lat. BiorÄ…c pod uwagÄ™ czynniki fundamentalne trudno spodziewać siÄ™ wzrostu cen skupu. W rozpoczynajÄ…cym siÄ™ roku. sektor drobiarski bÄ™dzie musiaÅ‚ zmierzyć siÄ™ z wieloma wyzwaniami, jak chociażby proponowane zmiany prawne (m.in. zakaz uboju rytualnego, zakaz stosowania pasz GMO), zmiany preferencji konsumentów (m.in. nacisk na poprawÄ™ dobrostanu zwierzÄ…t, patriotyzm konsumencki), a także coraz silniejsza konkurencja kosztowa ze strony pozaunijnych producentów drobiu. Nie można wykluczyć również powrotu grypy ptaków – podsumowuje Kowalewska.
Coraz większe znaczenie zyskują certyfikaty jakości
 Certyfikacja systemów bezpieczeństwa (np. ISO 22000 lub standard QS) pozwala na poprawę efektywności zarządzania w gospodarstwie oraz pomaga w rozszerzeniu rynków sprzedaży. Udokumentowana jakość produktów oznacza też wyższe marże. Warto więc zatroszczyć się jeszcze bardziej o konkurencyjność, a więc i certyfikacje, zwłaszcza, że polskie produkty cieszą się rosnącym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców, a polska żywność oceniana jest jako żywność dobrej jakości.
– Konsumenci, chcÄ… czuć siÄ™ bezpieczni. ChcÄ… wiedzieć, w jaki sposób i przy użyciu jakiego rodzaju surowców, technologii, systemu chowu zostaÅ‚y wyprodukowane finalne produkty, które spożywajÄ…. Certyfikacja jest wiec pewnego rodzaju gwarantem zapewnienia jakoÅ›ci dla finalnego konsumenta. Jest speÅ‚nieniem jego oczekiwaÅ„ – mówi Wojciech Kapusta.
Wielu hodowców obawia siÄ™ także produkcji bez antybiotyków. – ZupeÅ‚nie niepotrzebnie – odpowiada Wojciech Kapusta, De Heus.
– Wyniki techniczne i ekonomiczne hodowli bez antybiotyków mogÄ… być takie same lub nawet lepsze, oczywiÅ›cie pod warunkiem poÅ‚ożenia wÅ‚aÅ›ciwego nacisku na zarzÄ…dzanie fermÄ…. Zbieranie danych ich analiza oraz wyciÄ…ganie wniosków to podstawa do osiÄ…gniecia sukcesów produkcyjnych. Nie można też zapominać o zdobywaniu nowej wiedzy i konsultacjach z ekspertami, by być na bieżąco i wÅ‚aÅ›ciwie dbać o dobrostan zwierzÄ…t, a także korzystać z innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, jakie jako firma oferujemy –  dodaje.